?Bajki bez barier? część VII ZABURZENIA MOWY

Po przeczytaniu bajki można zaproponować dzieciom różne grupy ćwiczeń, które mogą być świetną zabawą zarówno dla dzieci z zaburzeniami mowy jak i bez.

Pierwsza grupa zabaw dotyczy usprawniania języka:

? na spodeczku dajemy dziecku mleko lub sok który i prosimy żeby ?wypił? napój tak, jak kot pije mleko, bez podnoszenia talerzyka,

? smarujemy wargi dziecka miodem, dżemem, kremem czekoladowym lub innym smakołykiem za którym dziecko przepada, i prosimy żeby oblizało wargi (początkowo zgodnie ze kierunkiem ruchu wskazówek zegara, a następnie w odwrotną stronę),

? kolejna zabawa polega na wypychaniu policzków językiem, tak jak jakby chciał ?uciec
z buzi? przy zamkniętych ustach.

Druga grupa zabaw dotyczy usprawniania warg dziecka:

? uczymy dziecko gwizdać na jednym tonie,

? cmokanie (puszczanie buziaczków),

? robienie ?rybki? z ust,

? pokazywanie różnych ust: smutnych, wesołych i obrażonych.

Trzecia grupa zabaw ma za zadanie usprawniać policzki:

? robimy z dzieckiem ?chomika?- dziecko ma zadanie nadymać policzki,

? przy zaciśniętym zgryzie, otwieranie i zamykanie warg,

? dmuchanie na ?talerzyk? zrobiony z dolnej wargi.

Przy zaburzeniach wymowy ważne są również wszelkie zabawy usprawniające podniebienie miękkie, zabawy oddechowe, rytmizujące oraz słuchowe. Wiele propozycji ćwiczeń i zabaw znajdziecie Państwo na stronach internetowych o tematyce logopedycznej. Dobrze jest
w momencie pojawienia się podejrzeń o wadę wymowy skonsultować się z logopedą, który podpowie jak z dzieckiem ćwiczyć.

Mamy nadzieje że ?KKKora? pozwoli Państwu na ciekawe spędzenie czasu z dziećmi oraz pomoże w uwrażliwieniu ich na problemy rówieśników.

Niniejsza bajka dostępna jest w wersji elektronicznej na stronie www.swiatelkodladzieci.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *