„Bajki bez barier” część XX CHOROBA NOWOTWOROWA

Karmelka


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

Dziecko chore na nowotwór na każdym etapie leczenia ciągle narażone jest na doświadczanie lęku, bólu, cierpienia, niepewności, frustracji, a także utraty poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa. Bardzo często również dzieci, które wcześniej były ruchliwe, gadatliwe, odczuwają dyskomfort związany z poczuciem osamotnienia, zagrożenia czy znacznego ograniczenia ich aktywności. Dlatego niezwykle ważna jest praca z psychologiem i pedagogiem, którzy pomogą rodzicom w przekierowaniu uwagi dziecka na inne tory, podpowiedzą, jak kreatywnie spędzać z dzieckiem czas, jak rozmawiać o trudnościach i cierpieniu. Bardzo miłym akcentem dla chorego dziecka jest możliwość podtrzymania kontaktów z rówieśnikami. Jeżeli nie w sposób bezpośredni (odwiedziny, kontakt telefoniczny z chorym), to w sposób pośredni np. tak jak w przypadku Karmelki poprzez napisanie listu, narysowanie obrazka czy przekazanie jakiejś drobnej pamiątki, maskotki, dzięki której chore dziecko będzie czuło przychylność i wsparcie ze strony rówieśników.

I znów, jak w przypadku Karmelki, warto zwrócić szczególną uwagę na powrót chorego dziecka do szkoły. Tutaj istotną rolę mogą odegrać zarówno rówieśnicy, jak i nauczyciel. Pierwszy dzień powrotu dziecka po chorobie nowotworowej do szkoły na ogromne znaczenie i to bardzo często od jego przebiegu zależy dalsze funkcjonowanie dziecka w klasie i szkole. Dlatego przygotujcie klasę na powrót rekonwalescenta, wspólnie szykując jakąś niespodziankę, przełamując bariery i oferując wsparcie. Rozmawiajcie z dziećmi o empatii, niech spróbują postawić się w sytuacji emocjonalnej dziecka po przebytej chorobie nowotworowej, któremu z jednej strony towarzyszy poczucie ulgi i szczęścia z pokonania choroby, a z drugiej niepokój dotyczący własnego wyglądu oraz spowodowanych chorobą ograniczeń w funkcjonowaniu. Amelka otrzymała piękne wsparcie ze strony swoich przyjaciółek i myślę, że przyjaciele Waszych dzieci będą mogły również liczyć na wsparcie swoich rówieśników.

Opracowała: Agnieszka Fryt

Znajdujące się na następnych stronach ilustracje do kolorowania można powielać i wykorzystacprzy omawianiu problematyki bajki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>