„Bajki bez barier” część XI UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE

Duży


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

Przekazujemy na Państwa ręce kolejną książkę z serii „Bajki bez barier”, w której tym razem poruszony został problem niepełnosprawności intelektualnej. Zadaniem „Dużego” jest wprowadzenie dzieci w tematykę upośledzenia umysłowego, jednak z uwagi na wiek odbiorców jest to tylko zasygnalizowanie problematyki. Po przeczytaniu bajki można rozwinąć zagadnienie podczas rozmów z dziećmi w domu lub w czasie zajęć dydaktycznych.
Niepełnosprawność intelektualna charakteryzuje się istotnym obniżeniem funkcjonowania intelektualnego oraz trudnościami w zachowaniu przystosowawczym, co wiąże się z trudnościami w nauce i przyswajaniu nowego materiału, kłopotami z zapamiętywaniem, ograniczonym myśleniem przyczynowo – skutkowym, nieumiejętnym funkcjonowaniem w czasoprzestrzeni i wieloma innymi problemami.
Aby dziecko z niepełnosprawnością intelektualną mogło być w pełni zaakceptowane przez grupę społeczną, musi najpierw mieć pełną akceptację w najbliższej rodzinie. Bardzo często spotykamy się z pozorną akceptacją „inności naszego dziecka”. Wielu rodziców nie radzi sobie bowiem z obciążeniami, zaczyna się obwiniać, ukrywać dziecko w domu, izolując od środowiska zewnętrznego, a często nawet wstydząc się go. Takie zachowanie rodziców ma ogromny wpływ na dziecko, które odczuwa stresującą sytuację. Pogłębia to jego konflikty wewnętrzne, bezsilność, a następnie bierność, negatywizm, złośliwość, a nawet agresję. Dziecko nie radzi sobie w tej sytuacji, co dodatkowo potęguje jego problemy w szkole i relacjach rówieśniczych. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby rodzice i opiekunowie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną zaakceptowali jego „inność” i uznali obiektywną rzeczywistość. Z książki można wywnioskować, że właśnie takim świadomym rodzicem jest mama Maćka, która opowiada o swoim dziecku i jego psie Kudłatym w pracy, pozwala dziecku integrować się z rówieśnikami, pomimo, iż jest świadoma jego ograniczeń.
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną bardzo często nie mają zdolności tzw. „filtracji” bodźców, co oznacza, że są narażone na oddziaływanie wszystkich bodźców, jakie je w danej chwili otaczają, np. nawet nieznaczna zmiana pogody czy temperatury może mieć wpływ na za chowanie dziecka, zbyt dużo dźwięków z zewnątrz może powodować jego zdenerwowanie i zmianę zachowania, itp. Dlatego tak niezbędna jest pomoc specjalistów, który będą potrafili wytłumaczyć rodzicom irytację dziecka i przywrócić harmonię w rodzinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>