„Bajki bez barier” część VI NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA

Leon i Nela


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

Kolejnym ćwiczeniem jest „Ludzie do ludzi” – dzieci dobierają się w pary. Dziecko bez pary podaje komendy, a reszta ma je wykonać, np. „Nosy do nosów”, „Kolano do kolana”, „Czoło do czoła”. Gdy pada polecenie „Ludzie do ludzi”, dzieci muszą szybko zmienić parę. Osoba pozostająca bez partnera prowadzi dalej grę, wydając polecenia. Dzięki temu ćwiczeniu dzieci mają okazję integrować się z osobami również z niepełnosprawnością ruchową. Co ważne ten typ zabaw proponujemy wykonać w grupie, która już troszkę się zna, gdyż może wywoływać niepokój w momencie, gdy wydawane komendy dzieci będą wykonywały z nowopoznanymi osobami. Polecenia oczywiście należy dostosować do możliwości ruchowych dzieci.
W następnym ćwiczeniu niezbędny będzie papier toaletowy. Zabawa ma nazwę „Mumia”. Na początku dzieci dobierają się w pary. Zadaniem każdego zespołu jest stworzenie mumii. Jedno dziecko stoi nieruchomo, lub gdy jego niepełnosprawność na to nie pozwala – siedzi i jest tytułową mumią, a drugie owija je papierem toaletowym. Wygrywa para, która stworzy najciekawszą mumię lub najszybciej i najdokładniej zakryje papierem ubranie. Fajną pamiątką z tej zabawy są zdjęcia dzieci: czyli mumii i jej twórcy. Po wykonaniu tytułowej mumii dzieci zamieniają się rolami.
Kolejną propozycją jest zabawa „O czym myślę?”. Jedno z dzieci wybiera (w myślach) przedmiot z sali, np. zeszyt. Mówi: „Mój przedmiot zaczyna się na literę Z”. Pozostali muszą zgadnąć, o co chodzi. Jeżeli nie zgadną w określonym czasie, dziecko podaje drugą literę. Po odgadnięciu przedmiotu przez grupę, kolejny przedmiot wybiera następne dziecko. Zabawa świetnie rozwija spostrzegawczość.
Ostatnią propozycją jest zabawa pod nazwą „Wspólne zakupy”, Dzieci stoją/siedzą
w kole. Pierwsze dziecko mówi: „Wszedłem do sklepu i kupiłem np. jabłko”. Kolejna osoba podaje imię dziecka przed nim i mówi: „Kuba wszedł do sklepu i kupił jabłko, a ja kupiłem chrupki”. Do zabawy przystępują kolejne dzieci. Każde ma powiedzieć, co kupili poprzednicy i „dorzucić” swój zakup. Ćwiczenie nie tylko integruje grupę, ale także pomaga rozwijać pamięć oraz kreatywność.
Liczymy na to, że otrzymana przez Państwa kolejna książeczka z serii „Bajki bez barier” przyczyni się do ciekawego i aktywnego spędzania czasu z dziećmi, a także pomoże przełamywać stereotypy dotyczące różnych chorób i niepełnosprawności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>