„Bajki bez barier” część VI NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA

Leon i Nela


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

Chcemy zaprezentować Państwu kolejną z serii bajek psychoedukacyjnych. Może ona stanowić wsparcie przy prowadzeniu zajęć z dziećmi. W książce pod tytułem „Leo i Nela” pragniemy przybliżyć problem niepełnosprawności ruchowej, z którą boryka się wiele osób. Mamy nadzieję, że dzięki historii dziewczynki na wózku i jej pupila, dzieci poznają i lepiej zrozumieją problemy osób niepełnosprawnych.
Niepełnosprawność ruchowa może mieć różny wymiar i przyczyny. Bohaterka książki jest osobą poruszającą się na wózku i niepełnosprawną od urodzenia, ale mimo trudności stara się cieszyć życiem i ma wsparcie w swoim psie – Leo. Dzięki tej historii dziecko może zobaczyć, jak czuje się główna bohaterka – Kornelia, gdy jest odtrącona, czy też obserwowana i kiedy zostaje sam na sam ze swoimi problemami. W książce ważnym momentem jest scena na spacerze, kiedy Mateusz, zamiast zapytać bezpośrednio dziewczynki co się jej stało, kieruje pytanie do jej mamy. Mama Kornelii, żeby chłopiec sam zadał jej to pytanie. Również my wielokrotnie w życiu codziennym zapominamy, że niepełnosprawność ruchowa często nie ma wpływu na rozwój intelektualny.
Po przeczytaniu dzieciom bajki proponujemy różnego typu zabawy integracyjne, w których mogą brać udział dzieci również z niepełnosprawnością ruchową. W trakcie tychże zabaw będziemy przełamywać bariery pomiędzy dziećmi.
Pierwsza zabawa którą chcemy zaproponować jest powitaniem całej grupy, przy wspólnym śpiewie. Proponujemy wszystkie dzieci posadzić w kole. Następnie niżej podany tekst śpiewamy w rytm piosenki „Panie Janie”, wykonując czynności z nawiasów:
Witaj (imię dziecka), witaj (imię dziecka) – (dzieci podają sobie dłonie)
Jak się masz, jak się masz? – (poklepują się po plecach)
Wszyscy cię witamy – (machają dłonią)
Wszyscy cię kochamy – (kładą rękę na sercu)
Bądź wśród nas, bądź wśród nas – (ukłon lub skinięcie głową- w zależności od możliwości ruchowych dzieci)
Dzięki temu ćwiczeniu dzieci czują się na równi ważne w grupie, grupa zapamiętuje imiona wszystkich dzieci i integruje się.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>