„Bajki bez barier” część V ZESPÓŁ DOWNA

Tajemnica znikających ciasteczek


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

„Tajemnica znikających ciasteczek” jest kolejną książeczką w serii z serii bajek psychoedukacyjnych „Bajki bez barier”, których zadaniem serii jest przybliżenie problematyki różnych niepełnosprawności i schorzeń. Książeczka ta pozwoli lepiej zrozumieć dzieciom zdrowym problemy, z którymi borykają się dzieci z zespołem Downa.
Tekst ukazuje życie chłopca, który jest wyjątkowy, ponieważ urodził się z zespołem Downa. Mikołaj wyróżnia się na tle innych dzieci, również ze względu na swój wygląd, specyficzny dla zespołu Downa. Jego siostra opisuje go tak: „Ma małe, skośne oczy w kształcie migdałów i krótki nos. Jego uszy wyglądają, jakby ktoś przesunął je na dół. Z otwartej buzi często wysuwa się język. Ręce i nogi też wydają się jakby za krótkie do reszty ciała.”.
Zespół Downa, inaczej trisomia 21, to zespół wad wrodzonych, którego przyczyną jest dodatkowy chromosom 21. Poza charakterystycznym wyglądem, osoby z zespołem Downa obciążone są często innymi wadami wrodzonymi oraz mają skłonności do występowania niektórych schorzeń (szczególnie często występują wrodzone wady serca i układu krążenia). Charakterystyczne jest także obniżone napięcie mięśniowe. Stanowi to przyczynę wzmożonej męczliwości oraz małej płynności i precyzji ruchów. Dzieci z zespołem Downa zaczynają mówić stosunkowo późno, przy czym dużo więcej rozumieją niż potrafią zakomunikować. Często określa się je jako miłe i wrażliwe, jednak w rzeczywistości ich temperamenty są różnorodne. Osoby z zespołem Downa mają mniejsze zdolności poznawcze, cechują się naiwnością w myśleniu oraz problemami w rozumieniu przyczynowo-skutkowym.
Po przeczytaniu bajki proponujemy Państwu przeprowadzenie z dziećmi zabaw, które pozwolą na doskonalenie konkretnych sfer rozwoju.
Pod kątem rozwoju sprawności ruchowej, polecamy wszelkie zabawy wymagające chodzenia boso po różnych nawierzchniach (na przykład po miękkim materacu albo grochu czy fasoli). Takie ćwiczenia, nie tylko poprawiają sprawność stóp, ale również doskonalą zmysł równowagi oraz umożliwiają zdobywanie nowych doświadczeń sensorycznych. Kolejnym ćwiczeniem jest czworakowanie, które zarówno poprawia sprawność fizyczną organizmu, jak i wspomaga rozwój koordynacji. Do rozwoju sfery ruchowej można wykorzystać także zabawki, takie jak na przykład konik na biegunach, huśtawki lub piłkę.

6 comments:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>