„Bajki bez barier” część IV EPILEPSJA

Skarb


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

Oddajemy w Państwa ręce kolejną z serii książeczek, która mamy nadzieję, pozwoli Państwu spędzić miło i przyjemnie czas z Waszymi pociechami lub też podopiecznymi, a przy okazji również ukazać w przystępny sposób problem epilepsji, z którym boryka się obecnie zarówno wielu dorosłych jak i dzieci. Dzięki tej publikacji chcemy zapoznać naszych milusińskich
z charakterystycznymi dla epilepsji symptomami tak, aby wiedziały, że wspomniane
w książeczce sytuacje mogą się wydarzyć naprawdę.

„Skarb” jest czwartą z serii bajek psychoedukacyjnych, która ukazuje życie dziecka
z epilepsją. Należy pamiętać, że ze względu na charakterystyczne i „widowiskowe” napady może być to dla dzieci dość przerażająca choroba, w związku, z czym postawiliśmy sobie za cel ukazanie wspomnianych ataków w zrozumiały dla dzieci sposób.

Głównymi bohaterami książeczki są: Kamil – chłopiec chorujący na epilepsję i Michał, który razem z nami poznaje krok po kroku świat swojego nowego kolegi i dzięki tym dwóm szkrabom powoli możemy zaznajomić dzieci z problematyką epilepsji.

Epilepsja jest bardzo szerokim zagadnieniem. Mnogość zespołów chorób padaczkowych świadczy o tym, że nie jest ją łatwo zdiagnozować, poczynając od zespołu Westa, zespołu Lennoxa-Gastauta, dziecięcą padaczkę nieświadomości (piknolepsję), padaczkę rolandyczną, młodzieńczą padaczkę nieświadomości, młodzieńczą padaczkę miokloniczną, po padaczkę odruchową. Publikacja „Skarb” może być jedynie wstępną, elementarną informacją dla dzieci
na temat epilepsji.

Po przeczytaniu naszej bajeczki psychoedukacyjnej proponujemy Państwu przeprowadzenie z dziećmi takich zabaw, które przede wszystkim nie dostarczałyby zbyt dużej ilości bodźców, Zabawy powinny zostać przeprowadzone pod szczególnym nadzorem opiekuna. Zabawa – „Kalambury”- dobieramy dzieci w pary, jedno z nich otrzymuje zadanie –  odegranie jakiejś czynności,  drugie musi zgadnąć, następnie zamieniają się rolami. Zabawa ma za zadanie integrować dzieci, przy jednoczesnym ukazywaniu różnych emocji, z którymi każde dziecko musi sobie radzić.

Zabawa – „Rzeźba”-  w zależności od liczebności dzieci w grupie dzielimy je tak, aby powstały zespoły pięcio- sześcioosobowe  Dobrze zabawę tę przeprowadzać na dywanie, kocu lub materacu. Jedno z dzieci dostaję rolę rzeźbiarza i z pozostałych dzieci ma stworzyć „żywą” rzeźbę poprzez przybieranie min przez kolegów oraz przyjmowania różnych póz i pozycji. Na koniec wykonujemy pamiątkowe zdjęcie naszej rzeźby i kolejne dziecko może być rzeźbiarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>