„Bajki bez barier” część III ADHD

Żywe srebro


Kilka słów do rodziców i nauczycieli

o towarzyszące im uczucia. Podeptanie kartki na końcu ćwiczenia ma wymiar terapeutyczny, który pozwala uwolnić z ciała złe emocje. By ćwiczenie miało sens ważne jest zwrócenie uwagi dzieci, aby na samym początku napisały lub narysowały na kartce coś, co je najbardziej denerwuje. Po przeprowadzeniu ćwiczenia ponownie możemy nawiązać do małej Hani, która nigdy nie pamięta gdzie są jej kapcie i wówczas możemy przeprowadzić każdą grę opierającą się na zapamiętywaniu i konieczności wzmożenia koncentracji np. memory. Innym przykładem może być gra „Co widziałeś?” Można do niej wykorzystać stolik lub dywanik, na którym odpowiednio do wieku dzieci biorących udział w zabawie układa się właściwą liczbę różnych przedmiotów. Po chwili, gdy dzieci przyjrzą się, zasłaniamy im oczy, bieramy jeden przedmiot i prosimy po odsłonięciu oczu o zgadnięcie, czego brakuje. W wersji trudniejszej można zamiast usuwania jakiegoś elementu zmienić jego położenie i poprosić następnie dziecko o ułożenie elementów tak jak poprzednio. Jest to idealna zabawa ćwicząca spostrzegawczość i pamięć. Inną zabawą, która ma na celu poprawienie koncentracji uwagi jest zabawa „Zgadnij co?”. Zawiązujemy dziecku oczy a następnie podajemy do ręki jakiś przedmiot. Dziecko przy pomocy zmysłu dotyku ma za zadanie odgadnąć: co to jest? Pamiętajmy o tym by przedmioty wykorzystywane do tej zabawy były odpowiednio dobrane do wieku dzieci, najlepiej, gdy rozpoczniemy ją od przedmiotów codziennego użytku, z którymi dziecko ma styczność, na co dzień (np. łyżka), potem możemy powoli podnosić poprzeczkę poprzez podawanie przedmiotów, z którymi dziecko ma rzadziej styczność. Należy pamiętać, że zarówno dziecku autystycznemu, z zespołem Aspergera, jaki i z ADHD możemy ułatwić funkcjonowanie przez stworzenie prostego planu dnia lub czynności, którego będziemy się trzymać. Dla dziecka z ADHD ważne jest, aby jego stanowisko pracy było uporządkowane, pozbawione zbędnych elementów i oddalone od np. okna, które może powodować rozproszenie uwagi. Nadmiar energii, które posiada dziecko można wykorzystać w zaplanowany sposób np.: poprzez pomoc w podlewaniu kwiatków, ścieraniu tablicy, rozdawaniu pomocy naukowych, a gdy jest tylko możliwość należy organizować zabawy pozwalające rozładować napięcie fizyczne np. berek i inne. Liczymy na to, że trzymana przez Państwa trzecia z serii dziesięciu książeczek, przyczyni się do ciekawego i aktywnego spędzania czasu z dziećmi oraz będzie przyczyną łamania stereotypów o różnych chorobach oraz niepełnosprawnościach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>